Terug naar alle nieuwsberichten

Blog #2 Nancy Jansen: Voordelen van hybride/online onderwijs

2 september 2021

Als ik naar werk rijd, merk ik dat het drukker op de weg wordt. De zomervakanties zijn afgelopen en velen gaan terug naar kantoor om zijn of haar collegas weer te zien. Langzaam komt het besef dat de scholen weer beginnen, wat betekent dat er straks ook meer fietsende studenten op de weg te vinden zijn en ouders met kinderen die naar school gaan. Situaties waarin je (weer) beter op moet gaan letten, omdat er meer verkeersdeelnemers zijn. Terwijl ik aansluit in een rij met langzaam rijdende autovraag ik mij af:  Stel, dat alle scholen online of hybride lessen geven, hebben we dan nog steeds zoveel verkeersdeelnemers op de weg?”  

Lees meer over dit bericht

In mijn vorige blog “Online, offline en hybride onderwijs. INTER’s visie” schreef ik hoe wij, INTER, aankijken tegen deze verschillende vormen van onderwijs. Als we naar onze visie kijken, dan hebben we al snel te maken hebben met enige vorm van hybride onderwijs. Laten we eens inzoomen op de voordelen van hybride en online onderwijs.

Velen hebben het afgelopen jaar ervaren wat online onderwijs is. Na wat (mogelijke) opstartproblemen en zoektochten hoe het beste online onderwijs te geven, is het gelukt! We hebben gemerkt dat er vele voordelen aan online onderwijs zitten. Je hoeft het verkeer niet in. De koffie thuis is vaak beter dan op het werk. Je maakt je alleen druk over je kleding die in beeld is want de broek zien de anderen toch niet. Die ene vervelende collega in de morgen ontwijk je volledig en veel meer gedachten die tijdens het thuiswerken door je hoofd gingen. Maar toch missen we een groot sociaal gedeelte als we enkel en alleen thuiswerken. Die ene vervelende collega ga je toch missen en hoe zit het met de didactische en pedagogische aspecten die online (volledig) wegvallen? Helaas, is niet alles te vangen in het online onderwijs. Ik denk dan ook dat het online of hybride onderwijs nooit het traditionele onderwijs volledig gaat vervangen. Er zijn immers aspecten die online heel moeilijk te vangen zijn.

In mijn ogen zie ik online en hybride onderwijs als grote toegevoegde waarde voor MBO, HBO en Universitair en niet zozeer in het Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO) en Speciaal Onderwijs (SO). De reden is voor mij vooral persoonlijk. Ik heb Kinder- en Ontwikkelingspsychologie gestudeerd en als ik zie hoeveel kinderen leren door met elkaar te spelen, het sociaal gedrag van volwassenen te kopiëren en buiten zoveel te ontdekken hebben, zie ik geen toevoeging voor online onderwijs voor PO, VO en SO. Dan kun je zeggen, maar VO toch wel, zij zijn ouder? Persoonlijk vind ik dat nog een te kwetsbare groep en zij staan in een belangrijke periode van hun ontwikkeling. In mijn ogen sluit het offline onderwijs dan beter aan en natuurlijk zijn er uitzonderingen waarom je voor hybride of online onderwijs kiest voor het PO, VO en SO. Als je hierover van gedachten wilt wisselen, neem contact op! Ik sta open voor feedback.

Online en hybride onderwijs hebben vele voordelen en een aantal heb je zelf al ervaren. Heb je al eens aan onderstaande voordelen gedacht?

  • Beter voor het milieu: Hoeveel studenten en docenten reizen er naar school? Een gedeelte hiervan maakt gebruik van brommer, scooter, auto of zelfs motor. Natuurlijk gaat er een gedeelte op fiets of gebruikt het OV. Als vanuit huis lessen gevolgd en gegeven worden is er minder verkeer op de weg en ook minder vervuiling.

  • Tijdswinst: In aanvulling op het vorige voordeel. Studenten en docenten hebben meer tijd over voor andere dingen. Als je les volgt of geeft op plekken die voor jou het beste uitkomt, ben je minder of geen reistijd kwijt. Ook kun je meer tijd aan andere dingen besteden. Verder is er geen reden meer tot te laat komen, omdat er geen verkeer is als je vanuit huis de les volgt.

  • Recording: Met enige regelmaat worden de lessen al opgenomen. Hoe vaak zit daar wel niet een storing in of is de kwaliteit niet goed? Voor online en hybride onderwijs zijn de aanwezige camera’s, microfoons en luidsprekers uitvoerig getest, omdat ze goed dienen te werken voor de online deelnemers. Met een simpele druk op de knop wordt de les opgenomen in goede kwaliteit. Waardoor je ten alle tijden in staat bent om de les te delen met je studenten of om deze terug te kijken.

  • Benodigde ruimte: Een schooljaar zit vol pieken waarop er te weinig ruimte is om alle leerlingen te huisvesten, daarnaast zijn er ook weer momenten in het jaar dat lokalen leegstaan. Als je gebruikt maak van volledig online onderwijs is er enkel ruimte nodig waarin je de hard- en software hiervoor neer zet. Bij een hybride lokaal is er ook ruimte nodig voor een gedeelte van de studenten die lijfelijk aanwezig zijn. Voor beide betekent dat er minder oppervlakte nodig is voor een lokaal en het is schaalbaar naar de hoeveelheid studenten. Hierdoor zijn er minder investeringen nodig in huisvesting en vastgoed. Bijkomstig voor is dat er geen tussenuren ontstaan vanwege ruimtegebrek, omdat het aantal studenten niet in een kleinere ruimte past. Een hybride lokaal is te huisvesten in een kleiner lokaal en de “extra” studenten haken online aan. Volgens mij een mooie win-win situatie.

  • Online Tooling: We gebruiken het steeds meer, online tooling. Software programma’s die ondersteuning bieden voor de lesstof. Deze kunnen gecombineerd worden met de software voor het online en hybride onderwijs. Hiermee creëer je de mogelijkheid om op afstand toch samen te werken.

  • Internationale studenten en docenten: Als studenten op verschillende plekken in de wereld stages lopen of lessen volgen, wil je de mogelijkheid hebben om iedereen bij elkaar te brengen. Met online en hybride onderwijs is dit mogelijk. Vanaf een plek naar keuze log je in en neem je deel aan de les. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor studenten, maar ook voor de docenten en gastsprekers. Als hij of zij in het buitenland zit en niet naar het lokaal kan komen, dan kunnen ze online deelnemen. Online en hybride onderwijs geeft je de mogelijkheid om buiten de landsgrenzen op een eenvoudige manier samen te werken. Natuurlijk moet je soms wel even op het tijdsverschil letten.

Natuurlijk zijn sommige voordelen voor jou niet van belang en ik zal er zeker een aantal vergeten zijn.

Behalve voordelen zijn er ook nadelen en die heb je wellicht ook al ervaren. In een volledige online omgeving is het overbrengen van een aantal pedagogische en didactische aspecten heel moeilijk. Ook zijn er studenten die geen baat hebben bij online onderwijs en veel beter leren in een offline omgeving. Verder is het de vraag in hoeverre de studenten in een online omgeving volledig gefocust zijn op jouw les en moet je ze dan weer bij de les betrekken? In een offline onderwijssituatie ben je ook niet altijd 100 procent gefocust. Genoeg overwegingen om af te vragen in hoeverre volledig online onderwijs toegepast moet worden.

In mijn ogen is hybride onderwijs de beste uitkomst. De student heeft een plek naar keuze die bij hem of haar past en de docent geeft les zoals hij of zij gewend is. Je hebt de voordelen van offline en online onderwijs. Benieuwd hoe dit werkt? Graag laten wij je tijdens de OEB in Berlijn de mogelijkheden van hybride onderwijs zien! Kun je niet wachten tot december, neem contact op en ik vertel je meer!

Nancy Jansen

Trends, tips & tricks
in onze nieuwsbrief

1 keer per 2 maanden in jouw mailbox:

  • Een review over een presentatie middel.
  • Praktische tips van ons technisch team.
  • Kijkje in de toekomst, wat je kunt verwachten.

INSPIREER MIJ!

Bericht van onze lezers:

Vorig jaar heb ik mij ingeschreven. Vaak zit er een tip bij die wij kunnen gebruiken of kunnen doorsturen naar een collega. Een aanrader voor personen met interesse voor technische ontwikkelingen.

Marleen
Projectmanager