Terug naar alle nieuwsberichten

Blog #6 Nancy Jansen: Onderwijs in 2072, hoe ziet dat eruit?

26 april 2022

Hoe is het onderwijs over 50 jaar? Welke ideeën komen er dan in je op? Waar denk je aan? Mijn gedachten gaan gelijk naar de programma’s die gemaakt zijn met een blik naar de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de tekenfilm The Jetsons”, waar de rol van docent ingevuld wordt door een robot. Een tekenfilm die geproduceerd werd tussen 1962 en 1987 en zich afspeelt in 2062. Voor die tijd 100 jaar later. Zou het dan zo zijn dat we over 40 jaar les krijgen van robots? 

Lees meer over dit bericht

Nog een voorbeeld is de film “Back to the future”, die zich afspeelde in 1985, maar waar de hoofdrolspeler afreist naar de toekomst in 2015 . Wat hij daar allemaal zag, was dat er ook al in 2015? Of waren sommige dingen nog te ver gezocht? Als we dan die doorkijk maken naar 2072, vijftig jaar verder vanaf nu, hoe is het onderwijs dan veranderd? 

 

Het onderwijs van nu 

In de laatste twee jaar zijn het aantal technologische toepassingen in het onderwijs enorm toegenomen. Van offline leren naar een gemixte vorm tussen offline en online leren, oftewel Blended Learning. Docenten zijn continue bezig om studenten te boeien door de juiste combinatie tussen online en offline te maken. In het boek “Blended Learning en Onderwijsontwerp” van Berend Last en Stefan Jongen wordt uitgelegd hoe docenten hun les kunnen vormgeven met de verschillende mogelijkheden die er zijn welke overwegingen zij daarin kunnen nemen. Voor mij zeer interessante informatie, omdat je als audiovisueel (AV) systeem integrator pas aan bod komt, zodra het onderwijsontwerp duidelijk is. De weg ernaartoe, de overwegingen en doelstellingen zijn allemaal al behandeld en gekozen. Daarna mogen wij ons “trucje” doen. Ik ben juist benieuwd naar de redenen waarom  en vooral naar de vraag: wat wil je bereiken? De overwegingen die daarvoor genomen zijn, heb je nodig als input om de ondersteuning vanuit AV volledig aan te laten sluiten op de wensen  

 

Als we kijken naar wat we nu al hebben en toepassen qua audiovisuele ondersteuning in het onderwijs, is dat veel. Van interactieve schermen tot presentatieschermen in hoorcollegezalen. Van een enkele camera in het klaslokaal tot virtuele klaslokalen. Er is een enorme variatie qua audiovisuele ondersteuning in scholen en universiteiten te vinden. En de toepassingen als AR (AugmentedReality) en VR (Virtual Reality) worden ook steeds vaker toegepast. Uiteenlopende redenen om te kiezen voor AV ondersteuning zijn hiervoor de grondslag: 

  • Duurzaamheid, 

  • Minder reisbewegingen; 

  • Meer mogelijkheden; 

  • Afstemming met het werkveld verbeteren; 

  • Leren omgaan met nieuwste technieken; 

  • Lesruimten optimaal inzetten; 

  • Etc. 

 

De afgelopen jaren zijn er enorme slagen gemaakt in het onderwijs. Enorm gaaf om te zien. Toch heb ik het gevoel dat het nog behouden is. Begrijpelijk ook,  er is jaren op een bepaalde manier les gegeven waarvan weweten we dat de kwaliteit goed is. Om hierin  te veranderen en  iets nieuws te proberen, is toch altijd een beetje eng. Stilstaan is minstens net zo eng. Het onderwijs zal er over 50 jaar anders uit kunnen zien dan nu, maar hoe ziet het er dan uit? Daarom vraag ik mij af, hoe ziet onderwijs er in 2072 uit? 

 

Dromen over het onderwijs van de toekomst 

Als ik kijk naar “The Jetsons, dan vind ik les krijgen van een robot een beetje onwaarschijnlijk. Ik ben van mening dat sociale en emotionele ontwikkeling ook zeer belangrijke pijlers binnen het onderwijs zijn. Ik zie nog niet voor me dat robots die ontwikkeling kunnen onderwijzen, of denk jij van wel? 

Mijn visie voor onderwijs over 50 jaar is dat studenten zelf bepalen waar en wanneer ze naar school gaan. Eigenlijk zoals het nu ook in het bedrijfsleven gaat. Afhankelijk van je dag, privézaken en hoe je je voelt, bepaal jij waar je werkt. Voor het onderwijs is dat op school of de universiteit of thuis achter je bureau. Je belt in voor je hoorcolleges of werkgroepen. Die keuze en vrijheid is aan de student en docent. In het bedrijfsleven zijn er ook overleggen waar fysieke aanwezigheid verplicht is en dat zal in het onderwijs ook zo zijn. Dit is hoe ik het gedrag van studenten en docenten in de toekomst zie. Als AV systeem integrator kijk ik ook naar de technieken die we kunnen inzetten. Om al die mogelijkheden te zien, droom ik graag als een kind.  

Waarom dromen als een kind? Vraag een kind hoe de toekomst eruitziet en kijk welke antwoorden je krijgt. Ideeën over vliegende auto’s, robots en mega gebouwen komen voorbij. Alles, maar dan ook echt alles, is mogelijk in de dromen van een kind. Op zo’n manier wil ik ook kijken naar de toekomst van  AV in het onderwijs. Dromen zonder beperkingen. Dan zie ik de volgende dingen voor mij 

  • De student kan meekijken door de “ogen” van de docent in het praktijkonderwijs. De docentzet een bril op en vanuit dat perspectief kijkt student mee op zijn eigen scherm of bril. De student ziet wat de handen van de docent doen, waar hij naar toe gaat. Eventueel wordt dit beeld ondersteund door een student assistent die annotaties maakt in datzelfde beeld. Deze ervaring wordt opgenomen en de student kan het op ieder moment terugkijken en erbij pakken. En waarom dure en uitgebreide praktijksets aanschaffen als je ook alleen een bril kan aanschaffen en de student zijn virtuele toolkit erbij kan pakken? De docent zet de opdracht klaar en de student gaat aan de slag. De docent kan eventueel live meekijken en bijsturen. Als je klaar bent krijg de docent een seintje. Mocht de opdracht mislukken, “je bent af”, begin je toch opnieuw?  

  • Of misschien wel compleet virtuele lokalen die je naar gelang kan inrichten. De ene keer een kapsalon, de andere keer een werkplaats of wellicht een simulatie van een noodsituatie. Allemaal vanuit een en dezelfde ruimte op te roepen. Je stapt binnen en de omgeving verandert in een opdracht passend bij de opleiding van de student of het werkveld. In een ruimte als deze, is het ook mogelijk om weinig voorkomende situaties met enorme impact te simuleren. Een afgeleide van de vliegsimulator om piloot te worden. Dit principe toegepast op alle opleidingen. Zo maken studenten “vlieguren” voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaan.  

  • Hoe gaaf zou het zijn als je boeken niet meer hoeft te lezen, maar kan beleven! Virtueel de geschiedenis in. Belangrijke gebeurtenissen meemaken alsof je er zelf bent. De voice-over van de docent die het toelicht. Of wiskunde opdrachten die zich voor je ogen langzaam tot de oplossingen vormen. Of dat er een device is waar alle lesboeken op staan en zich kan vormen naar dat boek wat de student op dat moment nodig heeft. Je kiest het boek wat je moet hebben en het vormt zich tot een “echt” boek om in te werken.   

  • En wie weet maken we in 2072 wel gebruik van hologrammen om mensen op afstand “aanwezig” te hebben in het lokaal! Als student thuis zet je een VR-bril op en je “teleporteert” naar het lokaal. De studenten en docent in de klas worden voor jou in beeld gebracht als echte personen (geen avatars). Je beweegt je door het lokaal en kan interacteren met iedereen. Niet alleen op een niveau dat iedereen het hoort, maar ook de mogelijkheid tot fluisteren hebben om te overleggen met een medestudent. Veranderingen in het lokaal worden ook doorgegeven aan de student thuis. De student thuis is als het ware “echt” in het lokaal, want de docent en studenten in het lokaal zien de hologram bewegen. 

 

Waarschijnlijk dat jij bij het lezen al denkt: leuk bedacht Nancy, maar denk eens aan al die beperkingen?! Natuurlijk denk ik daaraan, maar 2072 is nog ver weg. De technologie heeft zich dan al veel verder ontwikkeld. Daarnaast liet ik natuurlijk al doorschemeren dat ik als een kind wilde dromen  over AV in het onderwijs in 2072. Een kind droomt zonder beperkingen, zonder zich af te vragen of het kan. Op die manier wil ik blijven dromen over het onderwijs van de toekomst. Durf jij mee te dromenEn waar droom jij dan over? 

Trends, tips & tricks
in onze nieuwsbrief

1 keer per 2 maanden in jouw mailbox:

  • Een review over een presentatie middel.
  • Praktische tips van ons technisch team.
  • Kijkje in de toekomst, wat je kunt verwachten.

INSPIREER MIJ!

Bericht van onze lezers:

Vorig jaar heb ik mij ingeschreven. Vaak zit er een tip bij die wij kunnen gebruiken of kunnen doorsturen naar een collega. Een aanrader voor personen met interesse voor technische ontwikkelingen.

Marleen
Projectmanager