Terug naar alle nieuwsberichten

INTER in de woestijn #2

10 oktober 2019

Verslag #2 van deze bijzondere reis door Jon Florijn, Project Teamleider Enterprise.

Op de tweede dag onsite, een woensdag, wordt warempel de spanning aangesloten.

Wel typisch was de vraag: ‘My friend, where you want earth?’ Ze hebben andere kleuren voor de kabels, groen/geel was onbekend voor my friend. Ik kon daarop de switch configureren en die in de bestaande ring opnemen. Hoewel het allemaal getest is, is het toch nog een beetje spannend om in een live omgeving één van de twee backbonekabels uit een switch te trekken. Ik bleek mijn huiswerk goed gedaan te hebben want na het aansluiten van de nieuwe switch, werkte die meteen.

Helaas gaat de rest wel volgens verwachting. Er bleek een lijst met issues te zijn waar ik ook aandacht aan moest geven. Men heeft weinig onderhoud gepleegd. Veel reserve onderdelen zijn gebruikt en op. Zo heeft men drie servers. Eentje daarvan, een essentiële, had twee defecte fans. Er werden twee fans uit een andere server gehaald zodat die het weer doet. Er worden geen nieuwe fans besteld. Nu blijkt de temperatuur en het stof wel de grootste vijand voor de apparatuur. Ik heb daarom preventief apparaten laten herschikken in de racks, zodat er meer lucht tussendoor kan. Het is buiten overdag +40 graden, daardoor lijkt het met 25 graden koel in de systeemruimte. Maar dat is het natuurlijk niet en dat merkt de apparatuur.

Lees meer over dit bericht

Verder zijn er problemen met telefonie. Men kan geen mobiele nummers meer bellen vanaf de iMAP. Voor ons is een nummer een nummer, we maken geen onderscheid in mobiel of niet. Toch moest ik allerlei dingen testen, want men had niets gewijzigd. Mijn vermoeden dat IT’ers globaal een pact hebben afgesloten dat de schuld in eerste instantie niet bij hun ligt, werd hierdoor sterker. Nu gaat het er niet om waar de schuld ligt, we moeten samen een werkend systeem opleveren. Maar, uiteindelijk bleek dat men ongeveer een maand geleden een migratie op de telefoonserver had uitgevoerd.

Daarnaast wilde het nieuwe nummer van de nieuwe cockpit niet registreren op de telefoonserver. Ik heb het getest met een reeds bestaand nummer en dat werkte wel. Maar nee, ook dat lag toch echt bij ons. Toen we alles voor de zekerheid getest hadden, bleek afdeling telecom niet meer bereikbaar. Ironie in telefonie. Na een week kreeg ik de juiste man, Hilal, aan de telefoon. Hij kende me nog van 4,5 jaar geleden. “Hi Jon, how are you doing? The number is 63608? Yes, the new number is not activated in our system manager. Two minutes!” En na 2 minuten verscheen eindelijk ‘Registered’ in beeld.

Omdat we niet alles op de zaak konden testen, zat er nog een onzekerheidje in de AMX software. Het was ooit geschreven voor acht werkplekken. Nooit was er rekening gehouden met een uitbreiding. Met voorbedachten rade had ik twee laptops meegenomen. Ik zag al wat kamelen op de weg, zeg maar. Robert is vanuit Duiven op afstand bezig gegaan op de ene laptop en ik lokaal op de andere. Tot ik met het audiosysteem aan stoeien kwam.

Reeds bij aankomst zag ik diverse fouten in het audiosysteem. Het systeem is gebaseerd op het AVB protocol en dat protocol hangt of valt met synchronisatie. Omdat 5 jaar geleden, toen de set in Duiven opgebouwd werd, AVB nog niet erg veel ingezet werd, is er door een andere partij een configuratie in de switches gezet. Die configuratie voorzag ik een bandbreedtelimiet voor AVB. Die is te laag gekozen. Inmiddels zaten Ben uit Engeland en Ahmed uit Dubai op mijn tweede laptop de switches door te spitten. Maar ook dat is goed gekomen en alle statuslampjes werden eindelijk groen.

Het was wel even hectisch. Robert assisteren door hier te vragen of we wat kunnen herstarten, Ben en Ahmed assisteren door dingen voor ze te openen en te checken, Aneez wat ins en outs van het systeem uitleggen, spontane ‘storingen’ verhelpen en dan ook nog de boeren in Den Haag volgen.

Ondanks dat we het weekend doorgewerkt hebben, wel met één oog de Formule 1 in Rusland gekeken in de kantine, waren er op dinsdag teveel onzekerheden. Ik heb daarom besloten om mijn vertrek een paar dagen uit te stellen. In plaats van donderdag, vlieg ik nu zaterdag terug. Dan hebben we alle tijd om nog te tweaken en te testen.

Ondertussen heb ik af en toe contact met Eddy. We zijn op dit moment de enigen die ons bedrijf buiten Europa vertegenwoordigen. Hij zit voor iNTER op Curaçao. Vanwege het tijdsverschil komt het regelmatig voor dat ik ga ontbijten terwijl hij op een andere datum z’n bed opzoekt. We wonen een paar honderd meter van elkaar, maar nu zit er zo’n 13.000km tussen ons in.

Trends, tips & tricks
in onze nieuwsbrief

1 keer per maand in jouw mailbox:

  • Een review over een presentatie middel.
  • Praktische tips van ons technisch team.
  • Kijkje in de toekomst, wat je kunt verwachten.

INSPIREER MIJ!

Bericht van onze lezers:

Vorig jaar heb ik mij ingeschreven. Vaak zit er een tip bij die wij kunnen gebruiken of kunnen doorsturen naar een collega. Een aanrader voor personen met interesse voor technische ontwikkelingen.

Marleen
Projectmanager