Terug naar alle nieuwsberichten

Blog #6 HCC: Mogelijkheden en voordelen van een goed ingericht Hospital control center

13 april 2021

Een Hospital control center of meldkamer binnen het ziekenhuis is het middelpunt van een kritisch proces. Een optimale werking en beschikbaarheid van een control room is belangrijk om de werkprocessen daarbinnen goed te laten functioneren. Maar dat is niet het enige. Een goede werkplekinrichting met gebruikersvriendelijke oplossingen maken voor de operator hét verschil. De gebruikers in deze ruimtes moeten namelijk beschikken over de juiste informatie- en communicatiemiddelen om de operatie draaiende te houden, de planning aan te sturen of problemen accuraat te verhelpen.

Lees meer over dit bericht

Bron artikel ICTmagazine

https://www.ictmagazine.nl/bedrijfsnieuws/titan-de-complete-control-room-werkplekoplossing-van-inter/ 

De control room als werkplek

In ruimtes waar je tot belangrijke besluiten moet komen, is het belangrijk dat je focus kunt behouden en je omgeving niet verstorend werkt. De locatie van een control room is dus belangrijk. Dit geldt ook voor de werkplek zelf. De staat waarin de werkplek verkeert is bepalend voor de productiviteit. Dus kies zowel de locatie als de inrichting van de werkplek zorgvuldig. Bekijk van te voren welke nadelen of beperkingen er spelen qua gehoor en zichthoeken, maar ook qua communicatie of interactie mogelijkheden.

Benut de mogelijkheden binnen een control room

1. Dynamisch presenteren
In een control room of meldkamer is de beschikbare informatie aanzienlijk groot. Door deze data overzichtelijk en dynamisch te presenteren behouden gebruikers overzicht op het proces en blijven ze alert op afwijkende situaties of data. Om informatie overzichtelijk te presenteren kan gebruik gemaakt worden van verschillende mogelijkheden om alle betrokkenen in een ruimte of wellicht juist buiten de organisatie te voorzien van dezelfde informatie. Denk hierbij aan grotere schermen aan de wand of videowalls in combinatie met videoconferencing, zodat goed zich op de data gerealiseerd kan worden voor alle betrokkenen.

2. Geïntegreerde communicatie
Het eenvoudig, correct en snel afhandelen van communicaties en informatiestromen binnen een control room draagt bij aan een efficiënt werkproces. Door alle communicatie en bediening centraal te integreren, is alles binnen handbereik en behouden gebruikers controle over het werkproces, de workflow.

3. Ergonomie
Ergonomisch verantwoord werken in de control room of meldkamer is voor werknemers én werkgevers belangrijk. Een ergonomisch verantwoorde werkplek draagt bij aan het welzijn van de gebruiker, wat leidt tot een betere focus en concentratie en een afname van ziekteverzuim. Bij het ontwerpen van een werkplek is het belangrijk rekening te houden met de ergonomie voor de gebruiker, eenvoudig aanpasbaar aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren.

Een goed ingerichte operator werkplek
Een goede operator werkplek kenmerkt zich vaak in drie onderdelen: beeld, geluid en automatisering, oftewel software integraties met derden. Dankzij deze software integraties is een operator of centralist in staat om verschillende systemen centraal te bedienen. Niet allerlei losse bedienpaneeltjes of displays, maar alle data en meldingen worden centraal binnengehaald en afgehandeld. Het liefste vanuit een werkplek met slechts één toetsenbord en één muis, waarmee je meerdere displays bedient. Het is namelijk fijn voor iedereen, maar in het bijzonder belangrijk voor een operator in hectische situaties, om te werken op een overzichtelijke werkplek.

Een goed ingerichte werkplek/ operator desk zorgt ervoor dat operators efficiënt en doelgericht werken. Het biedt hen de volgende voordelen:

  • Snel en eenvoudig bedienen van beeld- en informatiebronnen;
  • Bediening met enkel één toetsenbord en muis;
  • Persoonlijke indeling bureaublad met bronnen en pre sets;
  • Verschalen van bronnen afkomstig van verschillende systemen;
  • Integratie verschillende systemen in één systeem (inkoppelen van bijvoorbeeld IP CCTV Camera’s, gevirtualiseerde systemen en ook andere externe systemen);
  • Uniform aansturen communicatie;
  • Ergonomische afstemming op de gebruiker.

Daarnaast biedt geïntegreerde communicatie binnen een control room of meldkamer de volgende voordelen:

  • Gebruikersgemak: overal waar je zit dezelfde interface;
  • Snelheid: geen verschillende communicatie middelen en handelingen;
  • Clean desk principe: geen telefoons, radio’s en/of andere apparatuur ten behoeve van communicatie.
  • Centraal configuratie beheer.

Voordelen en mogelijkheden voor het ziekenhuis
De aanpassing naar goed ingerichte en functionele operator werkplekken binnen een (Hospital) control center kan voor het ziekenhuis leiden tot:

  • Kostenbesparing en kwaliteitsverbetering;
  • Meer inzicht en overzicht voor de juiste sturing;
  • Betere mogelijkheid tot (multidisciplinaire) samenwerking tussen partijen;
  • Integrale centrales vormen elkaars back-up bij storingen;
  • Minder ziekteverzuim onder operators.

Benieuwd hoe je Hospital control centers goed inricht?
Nu er steeds meer vraagt komt vanuit ziekenhuizen rondom informatiebehoefte, weergave en ondersteunende techniek, deelt INTER graag hun kennis op dit vlak. INTER adviseert over de manier van werken en benodigde software oplossingen, hardware apparatuur en systeemintegratie binnen control rooms. Ook denken wij mee over een optimale werkplek

INTER introduceerde onlangs een eigen projectmanagement methode voor control room projecten. Is de control room van jouw organisatie toe aan een vernieuwing of ben je van plan om een nieuwe control room te realiseren? Binnen INTER hebben we de CONPRO-methode ontwikkeld waarmee we in staat zijn om jouw control room volledig turnkey op te leveren. 

Meer weten over Hospital control centers? Lees alle blogartikelen over het HCC hier terug. Of wil je een keer de werking van een (Hospital) control center zien in ons Experience Center in Duiven? Neem contact op met INTER’s accountmanager Thijs Assink.

Trends, tips & tricks
in onze nieuwsbrief

1 keer per 2 maanden in jouw mailbox:

  • Een review over een presentatie middel.
  • Praktische tips van ons technisch team.
  • Kijkje in de toekomst, wat je kunt verwachten.

INSPIREER MIJ!

Bericht van onze lezers:

Vorig jaar heb ik mij ingeschreven. Vaak zit er een tip bij die wij kunnen gebruiken of kunnen doorsturen naar een collega. Een aanrader voor personen met interesse voor technische ontwikkelingen.

Marleen
Projectmanager